TIC | 株式会社東京コンサルティング研究所

「旅かえる」の流行理由に見る中国でのビジネス展開

昨年11月にリリースされたスマホゲーム「旅かえる」は、中国で今年に入り人気が急上昇し(1月22日には1日でユーザーが40万人増加)、現在大ヒット中のスマホゲームである。AppStore全体でのダウンロード数は1,000万回を達成し、地域別では中国のユーザーが95%を占めている。このゲームは、自分が飼育するカエルにお弁当を持たせ旅に送り出し、カエルはお土産と旅先の写真を持ち帰るというシンプルなものだ。特別な操作は特に必要なく、ただカエルが帰ってくるのを待つだけの「放置ゲーム」といえる。「旅かえる」の流行理由は主に次の3点と考えられる。1点目はゲームの操作がとても簡単で忙しい隙間時間でも気軽に楽しめる点である。2点目はゆったりとした時間が流れる独特の世界観で多くのユーザーがカエルの旅写真で癒され、カエルの写真を見て旅先のストーリーを自由に想像し楽しめる点である。3点目は親の気持ちが体験できることである。ゲームの中のカエルを子供のように育てることで、多くの女性ユーザーが「母親の気持ちが分かった」とコメントしている。その心理状況は実際の中国社会を投影している。子供(ゲームではカエル)が家に居る時は、「引きこもりをやめて早く外へ出ていけ」と思うが、一旦外に出ると子供から連絡も無く中々帰らず心配になる心理はまさに典型的な中国の母親である。このスマホゲームの例のように、中国人女性をターゲットにビジネスを展開していく際には、中国人女性の感情や感性まで深く洞察し、製品作りやプロモーションを行っていくことが重要になると考える。

The smartphone game “Traveling Frog” which was released last November suddenly became explosion popular at the beginning of this year. On January 22, the number of users increased by 400,000 in just one day, and “Traveling Frog” is now one of the big hit games. About 95% users of “Travel Frog” are from China area, while the total amount of users has reached 10 million in January 2018. In the game, the frog goes out to travel around Japan with its lunch boxes. When the frog comes back, it will bring some souvenirs and photos of the destination. There are no difficult operations for playing, all you need to do is waiting the frog backs home. The reasons that “Traveling Frog” got a big hit is considered as follows. Firstly, the operation of the game is so simple that the users are no need to thinking, which is easily for busy modern people to enjoy it. Secondly, the ease outlook of the game heals lots of people who lose themselves in high speed daily life. Imaging the story of the frog’s trip by looking at the photos it sends back is one of the most interesting points of the game. At last, users can experience the parents’ feeling maybe the biggest reason it became hot. Lots of females which is the main users of this game are express that they “feel like bringing up children” by playing. They are worried the frog becomes hermit when the frog is at home and fell anxious if the frog go to journey for long time, which is just most Chinese parents do when they bring up children. As a result, the “Traveling Frog” is great example for people who want to start business in China It shows that it is important to grasp the thoughts of Chinese women during promotion the products that targeting women.

去年11月开放下载的日本手游“青蛙旅行”,于今年1月突然人气暴增,仅1月22日一日的用户数,就有40万人的增长。“青蛙旅行”现在已成为有1000万用户的热门游戏,用户分布地域的95%在中国。游戏中饲养的青蛙会带上便当去日本各地旅行,并带回各地的特产和旅行照片。游戏不需要特别的操作,只需等待青蛙的归来即可的放置型游戏。“青蛙旅行”流行的原因如下:首先,游戏的操非常简单,不需要思考,也不存在语言障碍。这让生活节奏飞快的当代人能够轻松地享受这款手游。其次,游戏悠闲自得的世界观,能让用户在百忙之中得到心灵的治愈。最后,女性用户众多的“青蛙旅行”能让女性体会做母亲的感受,很多用户表示,青蛙在家的时候会担心青蛙怎么不出门会不会变家里蹲,青蛙出门了长时间不回来,又会担心它是不是遇到了危险。看着青蛙发回的照片自由想象旅途中的故事也是这款游戏最大的享受。在今后的中日贸易和日本企业的中国业务展开中,抓住女性的心里特征能带来重大的商机,女性在今后也将是各大行业最重要的消费群体。