TIC | 株式会社東京コンサルティング研究所

経営管理2

HBR11月号において、「偶然を起こすマネジメント」が紹介されている。これは革新的な組織をつくり、イノベーションを起こす機会を増やすことを目的の一つとしている。ここでは異分野の研究者を同室にする、社内共有スペースにて開催される週次の集いの参加を必須とする等の事例を紹介している。会話を通じて異分野に触れることで偶発的にクリエイティブなアイデアが生まれるということである。TICでは、当社自体の新規事業開発において、大学教授、国内外の企業経営者との対話を新規事業開発に役立たせている。

The column in HBR states a management method to happen to meet innovation. The purpose of the management is to create innovation by teaming up innovative organizational structures. The following two examples is introduced in the column. Researches in different fields work together in the same lab and whole researchers attend the informal weekly meeting in the shared space. Acknowledging research in different fields by communication will leads to generate innovative ideas. Thus, opportunities to happen to meet innovation should be improved. TIC also initiates business plan for ourselves by communicating with a variety of business founders and professors.

竹本 佳弘